Pages

Wednesday, 23 August 2017

KENAPA NETWORKING?


Pada tahun *2020* nanti yang pasti *Industri TERBAIK adalah "Network Marketing"* (Perniagaan Yang Mempunyai Rangkaian) dan rakyat Malaysia akan berpusu-pusu melakukannya.

Perbincangan mengenai kenapa networking *(Why Network Marketing)*
Penulis Buku ni *Robert T Kiyosaki* bersama dengan *Billionaire Donald Trump* berkongsi idea tentang masalah ekonomi yang berlaku sekarang dekat Amerika Syarikat.

Menurut mereka, *Industri Networking* bakal mengalahkan semua industri. Networking adalah satu industri yang menggunakan *Kuasa Leverage*. (Orang-orang Kaya faham maksud Leverage kerana kekayaan mereka selama ni daripada Leverage iaitu satu anugerah daripada Tuhan)

*Cth Leverage*…Jika pendapatan kita dari *RM4* dan ia berganda setiap bulan, beginilah yang akan terjadi…
RM4 ….

bulan 1 RM4 …
bulan 2 RM8
bulan 3 RM16…
bulan 4 RM32 …
bulan 5 RM 64…
bulan 6 RM128 …
bulan 7 RM 256 …
bulan 8 RM 512 …
bulan 9 RM 1024…
bulan 10 RM 2048 …
bulan 11 RM 4056…
bulan 12 RM 8112 …
bulan 13 RM 16, 224 …
bulan 14 RM 32,448 …
bulan 15 RM 64,896 …
bulan 16 RM 129,782…
bulan 17 RM 259,564 …
bulan 18 RM 510,128 …
bulan 19 ….dan berterusan…

Bulan yang ke 19 anda sudah mempunyai pendapatan setengah juta bermula dari RM2. Ini lah yang dinamakan *KUASA LEVERAGE*. Inilah yang berlaku dalam Industri networking. Ramai yang terlepas pandang.

Sebab tu, ada satu temuramah antara *Donald Trump* dengan wartawan, para wartawan tanya pada Donald Trump, kalau dia jatuh bankrupt, dia nak buat bisnes apa.

*Jawapan :*

Saya akan cari satu company *MultiLevel Marketing Terbaik* dan *JOIN.*

Wartawan semua ketawakan dia… Donald Trump bidas semula… dan bercakap *“Sebab tu lah saya duduk diatas sini dan ANDA berada dibawah... "*

Ada satu kes lagi, kenyataan oleh lelaki paling kaya sekali di dunia *Warren Buffet.*

Dalam hidup dia pertama kali dia menceburi pasaran yang sangat menguntungkan dan berpotensi iaitu semasa dia berada di Industri Networking...

*“Aku Mempunyai Minda Seorang Jutawan”*

Lebih baik income bisnes bermula dengan RM2 & naik berganda-ganda setiap bulan,
berbanding makan gaji naik setahun sekali RM50-RM100-RM200..

*Networking* Bermaksud.. *Business Dari Pecahan Rangkaian..*

Bukan Business 4D.. 5D.. 6D.. 7D & 8D..

Iaitu Bukan Business :-

“Duduk Diam Diam DOA.. DOA.. DOA.. Dapat Duit..!! BUKAN..!!”
Kami Masih *WARAS* Memilih Dan *BERBICARA..*
Hanya Perlukan Sedikit Usaha Utk *SUCCESS..!!*

Tuan/puan sudah pun berada di platform terbaik  utk  membina networking anda....teruskan usaha, *Biar Lambat Asalkan Jgn berhenti*

Saturday, 19 August 2017

TONEPLUS vs Bukan Toneplus

Bukan TP : "Kau selalu topup berapa sebulan?"

TP : "Selalu RM60 je sebulan"

Bukan TP : "Dapat berapa gig?"

TP : "Gig dapat free cukup untuk buat bisnes. Dapat Insurans cover sampai 50ribu free dari Etiqa Takaful. Dapat kumpul point untuk tiket Air Asia free. Dapat komisyen 13% bila bini aku dan anak2 aku topup. Cousin dgn pak menakan aku pun topup jugak, so bila sedara aku & kenalan aku semua topup, tone group bayar semua kat aku 13% dari nilai top up diorng. Satu sen pun tak ambik kredit depa. Lepas la nak beli beras, susu anak, pampers anak, bayar bil letrik, bil air dan lain-lain lagi, so tak payah la usik duit gaji sangat. Kau topup berapa pulak sebulan? Apa kau dapat?

Bukan TP : "Aku topup RM60 jugak setiap bulan. Dapat call, sms dgn data internet unlimited. Boleh la layan youtube sampai lebam biji mata. Emm... Aku tak boleh bayar semua bil, beli susu pampers anak guna duit dari simkad. Sebab simkad aku memang tak boleh buat duit pun. He he.. Topup simkad aku ni pun 100% guna duit gaji.

TP : "O...ok.. Agak2 bila nak insaf?"

Bukan TP: "Err....he he.."

KOD ERROR

*RUJUKAN  KOD ERROR PENDAFTARAN MNP (kekalkan nombor lama)*

*Kod-kod di bawah  ini  biasanya akan timbul apabila terdapat masalah semasa proses MNP. Anda boleh menggunakan rujukan ini untuk mengenal*
*pasti kesilapan apabila kod tertentu keluar.*

👉 SP10 ➡ No KP baru salah.
👉 SP11 ➡ No KP lama salah.
👉 SP12 ➡ No ID polis/tentera salah.
👉 SP13 ➡ No Passport salah.
👉 SP51 ➡ Nombor  masih mempunyai Kontrak dengan nombor asal.
👉 SP52 ➡ Mempunyai akaun tertunggak.
👉 SP54 ➡ Nombor yang hendak di MNP bukan dari nombor yang didaftar.
👉 SP55 ➡ Nombor telah tiada dalam perkhidmatan.
👉 SP56 ➡ Nombor tersebut iaitu Pemegang Akaun Utama  (Principle Line) mempunyai talian tambahan di bawah nya (Supplementary Line)
👉 SP57 ➡ Talian tambahan (Supplementary Line) mempunyai pemegang akaun utama (Principle Line) yang perlu dialihkan.
👉 SP58 ➡ Sebahagian atau semua nombor bukan kepunyaan pelanggan atau syarikat utama.
👉 SP59 ➡ Melebihi had kredit.
👉 SP61 ➡ Nombor pelanggan dicabut sementara  (Disconnected)
                       - samada secara  tidak sukarela dan sukarela.
👉 SP71 ➡ Satu atau lebih MSISDNs tidak membalas SMS Pengesahan

*Anda perlu perbetulkan atau semak dengan rangkaian asal. Setelah diperlukan. Re-submit semula permohonan MNP tersebut.*

_*Ahmad  Junaidi Bin Abdul Latif*_
_*Group Admin Excellent*_
_*Seremban, Negeri Sembilan*_

Thursday, 17 August 2017

BERNIAGA BUKAN SENANG..



HANYA ORANG YANG BERNIAGA SAHAJA TAHU UNTUNG RUGINYA MENIAGA 
Jangan lah awak tengok seseorang tu berniaga terus set dalam otak, haaa.. dia ni mesti banyak duit!!
Tahu tak awak satu perkara?
Berniaga bukan senang tau. Modal kena keluar dan tenaga pun kena kerah
Lepas tu awak nak dapatkan keuntungan bukan sekelip mata macam gores dan menang ehhhh..
Awak cuma kira kesenangan dia tapi awak tak tahu kesusahan dia untuk dapatkan hasil. Penat tau.. Hari² kena promote, berbuih mulut bercakap, perah otak cari idea. Kalau online, sentiasa kena hadap phone, hadap laptop.
Dia kerja sendiri tak boleh sesuka hati nak cuti. Tak kerja takde la duit. Sakit² pun kena gagahkan juga buat kerja. Tapi kalau kerja makan gaji, dah tentu sah hujung bulan dapat duit walaupun ada MC. Saat orang lain dah lena tido, dia masih lagi bersengkang mata mencari rezeki. Kadang² sale kencang kadang² sale krik krik. Nangis dalam hati, awak apa tau?
Jadi.. Kalau awak bukan seorang peniaga, fahami lah bahawa keuntungan seorang peniaga untuk mendapatkan hasil yang banyak bukan semudah yang awak sangka! Kalau tak cukup duit nak rolling.. haa.. tu kedai pajak atau Ar Rahnu tempat persinggahan dia. Dia la bos dan dia juga kuli 
Jangan tengok ehh banyak duit pergi bercuti, banyak duit pakai baju lawa².. Helloooo!! Itu reward untuk diri sendiri sebab dah bekerja keras 
Awak tak tahu dia menjadi bangla untuk bisnes sendiri macam mane..
Akhir kata, kalau kawan² bisnes jangan la minta diskaun yang tak masuk akal. Kesian kat diorang. Dah bagi harga 'adik beradik' pun nak diskaun lagi sampai tahap harga borong. Awak ingat kawan awak tu buat bisnes untuk saje² buat amal jariah ke? So agak² la ye.. jangan tengok apa yang dia ada tapi lihat lah segala usaha dia. Sila hadam..
Support bisnes kawan - tak perlu minta diskaun. Tolong promote kalau awak sayang kawan awak. Tak semua peniaga tu hidup senang ✌
#CopyPaste
#RezekiAllahItuLuas
#Alhamdulillah

Wednesday, 16 August 2017

OLD SCHOOL MARKETING TACTICS YOU SHOULD STOP USING


By Deborah MacDonald

The old ways of marketing may have worked in their heyday, but today’s audiences and consumers require new levels of relationships, more information and a different brand experience. To sell your product and make your business flourish, you need to leave some old school marketing tactics behind and embrace some new ones.

Every business will have its own unique marketing plan. As a business coach I work with business owners in all kinds of industries, and have learned that no two marketing plans or approaches are alike. That being said, there are some general tips and guidelines most businesses should keep in mind.

Old School: Talking At Your Market

In the days when billboards, television commercials and magazine ads were the best of the best when it came to marketing tactics, businesses were limited in their conversations. They could talk at their markets, but they couldn’t have two-way conversations very easily.

New School: Two-Way Conversations are Invaluable

With the Internet, social media and smartphones, having two-way marketing conversations is easier than ever, and those kinds of conversations are extremely valuable.

Use your blog, Facebook page, Twitter account and website to reach your market and make it easier for people to reach you. Listen to what people are saying, take feedback seriously and don’t forget you can always find out exactly what your customers are thinking by asking them.

Old School: Purely Promotional Ads

You’ve seen those vintage ads and older marketing materials like brochures that do a great job of advertising something. They promote a product well, but they don’t provide much value.

New School: Value-Rich Content is Key

These days, people crave content that provides value. They will only read a blog post, watch a video or read marketing materials if they feel they will get something out of them. Avoid overly promotional pieces and work to provide something valuable and helpful to your market. This approach will help you build your brand and garner trust, which can help you gain more customers.

Old School: Go Straight to the Customer

It used to be that marketing was focused entirely on getting ads, promotional copy and products in front of the customer. While this is still important, there is a better approach, which can actually bring more value to your business.

New School: Let Customers Come to You

Now, customers can find you through social media, search engines and online content. They may stumble upon your business when searching for a solution or they may be attracted to your social media posts. From there, you can convert your audience into customers.

Customers that come to you are often more valuable because they are looking for a product or solution. They often take less persuading and are likely to have a better attitude about your brand.

Old School: Using a Few, Separate Channels

Marketing used to involve choosing a few channels, like print ads, television ads, or event promotions, and then using each one separately. This worked, but in this day and age of content and instant access to information, markets want more.

New School: Multi-Channel Brand Experience

Now businesses can meet their markets on several channels and when those channels work together, the overall customer experience is better and more likely to lead to a sale.

For example, you may create a blog, which has some of your key messages and focuses on helping you sell your main product line. But, for a more powerful effect, you can use your social media accounts to support these messages by sharing your blog posts and other content that helps you promote your business.

By giving your audience a well-rounded experience, people will be more likely to become customers that keep coming back.

Old School: Always be Selling

It is definitely true that you need to constantly work toward closing sales, and without sales your business can’t succeed. But, by constantly selling yourself and being “that person” that shows up to every party ready to promote a new product, you could be turning potential customers off.

New School: Freebies and Resources Lead to Sales

Now, by giving away freebies and providing resources, by way of online content, samples, and helpful materials, you can give potential customers a taste of what you have to offer. You can show that you have valuable products and services and prove to your market that you put their best interest first.

Old school marketing tactics have their place. However, with evolving technology and new customer expectations, you will need to adopt some new school marketing tactics if you want to be successful.

6 WAYS TO BE A LIFELONG STUDENT AND BENEFIT YOUR BUSINESS


By Deborah MacDonald

One thing successful business owners and entrepreneurs have in common is that they are all lifelong learners. They never stop developing their talents, learning new ways to grow their business and lear ning about the newest marketing and technological advances that will help them increase their income.

Becoming a lifelong student means you will always be progressing. Your business will benefit from new strategies and approaches and as your career develops, your home-based business will grow.

If becoming a lifelong learner brings to mind thoughts of full-time classes and time spent struggling through confusing tutorials, think again. There are so many easy ways you can acquire knowledge that will benefit your business, and some you can even do from your own home.

1. Make a List of Areas to Improve In

We all have our strengths and weaknesses. Some of us are great at sales and others are better at leading groups. These differences are what make a team work, but stretching and learning new things so you can better understand the things that make your business grow can make you more successful.
Keep a list at your desk where you can jot down things you want to learn more about. These could be things you’re just curious about or they could be areas where you feel like you need to know more in order to take your business to the next level. This exercise will also help you get into a learning mindset.

2. Follow Inspirational and Industry Blogs

One of the easiest ways to become a lifelong learner is to subscribe to some inspirational and industry related blogs. Do some Google searches to find industry experts and blogs that share helpful information, tutorials and the latest news in your niche.

You can use a blog reader, like Feedly, to subscribe to and organize all your favorites. Then, make it a habit to browse through your blog feeds on a daily or weekly basis to catch up and learn from others in your industry.

3. Look for ways to Learn from Others

As you network and meet people who are experts in different areas, look for ways to learn from them. This could be as simple as having lunch together or as in-depth as working together on a project, where you both offer your own skills and resources.

This can be a very valuable way to learn because it allows you to talk to experts on a face-to-face basis and tap into several different areas of expertise. You could learn how to better market your business from a marketing friend or how to improve your business plan from someone who is skilled at strategic planning.

4. Attend Formal Learning Events

Things like conferences, trainings, association lunches and even networking events that host guest speakers are excellent sources of knowledge. Find events that cater to your type of business and make plans to attend some of them.

Get even more out of these by using them to grow your network too. Get to know other participants, hand out your business card and keep in touch with new connections.

5. Take on a Project that Pushes You

Many people learn by doing and sometimes it takes a little push to get to the point where you are actively learning. Taking on a project that involves things you’ve never done before can be a great way to do this.

Updating your website, writing a book, creating marketing videos or taking on any other project that benefits your business while simultaneously forcing you to learn new skills can be extremely beneficial.

As you do this, you will learn what resources are available, meet new people and learn new skills that will benefit your business as you move forward.

6. Develop New Hobbies

Becoming a lifelong student doesn’t end with business-related learning. In fact, by letting loose and doing new activities or picking up new hobbies you can reach new levels of creativity and strike a good work-life balance.

When you play a sport, take on an artistic project or learn a new hobby, your mind becomes creative in new ways. Things like this can also be relaxing, which can help you see your work in a new light, come up with creative solutions to problems and give you renewed energy to make your business more successful.

As a lifelong learner, you can unlock new opportunities and acquire new skills that will help your business be more successful. By taking advantage of learning opportunities, stretching yourself to learn new things and letting your mind be creative, you can be the kind of business owner that is always reaching new levels of success.

NOTE: This article is originally published at this website:
http://www.deborahmacdonald.com/2014/12/22/6-ways-to-be-a-lifelong-student-and-benefit-your-business.

6 RAHSIA MEMIKAT PROSPEK


1.RECIPROCITY
Mulakan memberi untuk menerima, yang ni sangat berkait rapat dengan Social Exchange Theory. Pernah dengar what u give u get back..? Lebih kurang la tu. Sentiasa buat baik dengan orang, nanti akan ada balasan kebaikan untuk kita.
Jangan silap faham, selalu kita dengar orang cakap, kita kena buat baik dengan orang, nanti orang buat baik dengan kita. Yang silap fahamnya ialah bila A buat baik dengan B, A mengharapkan B juga buat baik dengan A. Balasan kebaikan itu boleh dari pelbagai sumber, bukan hanya daripada B, malah orang lain juga. Dan balasan kebaikan itu boleh dalam pelbagai bentuk. So please jaga hati, jika kita dah buat baik dengan orang, jangan ungkit-ungkit jika orang tu tak balas balik. Akan ada bahagian lain untuk kita.
Praktikalnya bagaimana? Sentiasa sediakan sesuatu untuk diberikan, buah tangan dari oversea ke. Alhamdulillah dengan Tone Plus saya sempat melancong trip ekslusif ke Bali, Beijing & Bandung. Kenapa saya kata ekslusif, bukan setakat hotel 5 bintang, malah layanan juga 5 bintang, siap dapat duit poket lagi untuk shopping. Jadi apa saya buat kat sana?
Saya pergi ke kedai souvenier, saya beli banyak-banyak dan minta penjual tu tulis siap-siap, "Khas buat sahabat SmartGroup", balik je saya bagi sorang satu kepada network dan prospek saya. Ini cara saya bina hubungan, bukan harga yang jadi ukuran, tapi ingatan tu yang penting.
Sila ingat formula ni, RELATIONSHIP + TRUST = RETURN (pulangan). Pulangan tu boleh berbentuk wang/ jualan, bantuan dan sebagainya.
Paling-paling tak pun sediakan gula-gula untuk diberikan kepada anak prospek.

2. SCARCITY
Apa kelebihan Tone Plus berbanding simkad lain yang biasa? Anda kena tunjukkan nilai atau manfaat jika prospek upgrade ke Tone Plus. Bagaimana simkad ni boleh bantu selesaikan masalah prospek?
Ini antara contohnya secara umum, simkad Tone Plus ni boleh buat duit, boleh dapat banyak manfaat, boleh bantu prospek langsaikan hutang dan sebagainya. Untuk lebih power, study dulu tentang prospek anda, senang anda nak matching nanti, bila dah match, jangan terkejut kalau prospek terus borong simkad daripada anda tang-tang tu juga. Hahahaha..
Proses Prospect Inspection ni selalu saya share secara terperinci dalam sesi coaching dengan SahabatSmart (wakil kawasan). Lebih mudah faham bila face-to-face. Sesi coaching ni salah satu program berkala yang kita buat di SmartStation. Tak caj pape pun, percuma.. yang penting Sahabat dapat manfaat.
Selalunya bab scarcity ni ramai yang akan cerita pasal kelebihan Tone Plus. Terutamanya keunikan Reverse2up, sistem auto generate network. Semua yang buat Tone Plus pun ada benda ni, sebab program yang sama, so kenapa prospek tu kena upgrade dengan anda bukan orang lain?
Disinilah anda kena main peranan. Apa lebihnya upgrade dengan anda? Apa yang dia akan rugi kalau tak upgrade dengan anda? Dua-dua kena cerita! Key utama ialah SERVIS. Kalau dia bersama anda apa yang anda boleh offer..
Ayat mudah.. "Jom la bro.. kita buat sama2.. aku serius dengan Tone Plus ni.. papehal kita boleh diskas.. rumah pun dekat je.. mudah nak jumpa.."
Ataupun jika anda ada group.. "Upgrade simkad dengan aku la bro.. ada support group.. memang happening la bro, tanya apa je mesti diorang support.. ada website promosi lagi.. ada apps.. ada flyers.. buku manual.. segalanya lengkap bro.. pastu sebagai sahabat kita boleh dapat harga special.. nak naik pangkat nanti pun ada cara mudah.. diorang akan bantu.. berpuluh-puluh orang dah berjaya naik pangkat macam tu je.."

3. AUTHORITY
Jika anda masih baru, ajak senior upline anda sama-sama untuk jumpa prospek, kepercayaan tu penting, bukti.. paling penting masa nak perkenalkan.. "Ni upline aku, PSC NoraDanesh.. orang lama ni.. income pun dah 5 angka.. papehal ko tanya la dia.. bukan senang nak jumpa dia ni.."
"Bukan senang nak jumpa" tu keyword penting. Tunjukkan yang peluang untuk jumpa ni bukan senang.. limited..! So prospek akan lebih hargai sesi dan peluang yang anda sediakan.
Lagi satu, kan dah ramai artis-artis yang dah upgrade simkad mereka ke Tone Plus, gugel pic diorang dan simpan dalam handset, tunjuk kat prospek. Pemain-pemain team bola sepak The Red Warrior Kelantan pun dah upgrade ke Tone Plus.

4. CONSISTENCY
Jangan pernah berputus asa untuk sharing. Hidayah ni kita tak jangka.. kadang-kadang orang yang kita pernah share 2 tahun lepas hari ni datang balik jumpa kita nak upgrade simkad.
Kadang-kadang bila kawan kepada kawan yang tanya, kawan tu perkenalkan kawan tu kat anda. Kan rezeki tu, dan jangan lupa offer la kawan yang perkenalkan tu untuk upgrade sama, dia pun prospek anda juga. "Bro, kawan ko nak upgrade simkad ni.. aku register bawah ko eh.. ko daftarla dulu satu.. nanti setiap kali kawan ko topup, ko akan dapat 13% bro.."
Tapi kalau orang tak tahu anda buat bisnes Tone Plus, macam mana orang nak datang cari anda nanti? So hiasilah wall facebook anda or whatsapp status or any other social platform anda dengan sesuatu yang orang tahu anda pengedar Tone Plus.
Logik mudah, dah ade kedai cantik-cantik tapi tak nak letak papan iklan, mana orang nak masuk.. Melainkan pusat urut or pusat judi, itu lainlah..

5. LIKING
Selalunya mudah untuk kita close-deal dengan orang yang ada sama value dengan kita. Senang cerita, jenis yang satu geng. Contoh value ialah minat atau hobi, negeri asal, bahasa, sekolah, jantina dan lain-lain.
Katakan prospek anda minat bola, bila jumpa cuba untuk borak pasal bola, baru ngam! Nak lagi bagus, cuba korek info apa yang prospek tak minat, so setiap kali jumpa prospek tu, hati-hati dengan topik yang dia tak minat.
Lagi satu contoh kalau dah tahu prospek orang Kelantan sama dengan anda, jangan la cuba-cuba nak cakap KL. Cakap je loghat kelate, prospek lebih selesa.. Tapi kalau anda bukan orang kelate, jangan cuba-cuba, rosak bahasa tu nanti.
Lagi satu contoh, cuba puji tempat dia, katakan bila anda tanya prospek dari mana, dia cakap Sabah, so anda ke buat excited la sikit. "Ooo Sabah, saya pernah sampai dulu, cantik-cantik la tempat dia, orang kat sana pun peramah, memang best sangat-sangat, nanti kalau ada masa nak pergi lagi lah.."
Jangan tipu dah la, kena dia tanya lebih-lebih anda tak boleh jawab plak nanti. Jaga TRUST prospek anda, ingat formula yang saya share tadi.

6. CONSENSUS
Ikut-ikutan.. Fenomena.. Trend.. Apa lagi perkataan yang sesuai.. Musim.. Manusia memang akan terpengaruh dengan persekitaran sosial mereka (Social Identification Theory).
Contoh mudah, sabtu lepas final piala FA, so semua orang bercerita tentang bola, yang tak minat bola pun jadi tengok bola. Kenapa dia tengok walaupun tak minat, kemungkinan sebab kawan-kawan dan semua bercerita, penuh di wall facebook cerita bola, so seolah-olah kalau tak tengok bola tu sesuatu yang pelik.
Dan ayat yang paling best adalah selepas tu.. "Tengok bola semalam??" Anda yg tak tengok akan terpinga-pinga..
Cuba apply dengan Tone Plus. "Bro.. dah upgrade simkad? Ramai geng-geng kita dah upgrade.. keahlian dah lebih 100,000 orang dah bro.."
"Geng2" tu ada unsur2 AUTHORITY.. maksudnya kita highlightkan kawan-kawan yang dah sertai, prospek lebih percaya, sebab kawan-kawan semestinya orang yang punya persamaan dengan kita. LIKING..
Itulah 6 rahsia memikat prospek, selamat mencuba.. Cuba olah mengikut kesesuaian anda, ini link video tu;
https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw

Tuesday, 15 August 2017

DARIMANA SUMBER PENDAPATAN AHLI-AHLI NETWORK MARKETING?

PENGIKLANAN

Selalunya satu produk di pasarkan melalui kaedah konvensional marketing.. kilang supply kpd pemborong.. pemborong supply kpd peruncit ..peruncit supply kpd pengguna..

Contoh gula..mungkin harga kilang rm1.5 tetapi bila sampai ketangan pengguna dah jadi rm2.50. 
Ini bermakna kos meningkat rm1 disebabkan orang tengah.

Pengeluar produk juga terpaksa menyediakan budget marketing setiap bulan.. seperti iklan di billboard..bunting.. banner.. media bercetak..media online.. dan berbagai cara ..

Tetapi dalam network marketing, pengeluar memberi peluang kepada pengguna untuk menjadi orang tengah dan sekaligus  sebagai agent marketing..

Kos yang sepatutnya diberi kepada pemborong, peruncit, tauke billboard, tauke media, tauke surat khabar dan lain-lain telah di alihkan kepada pengguna itu sendiri yang bertindak sebagai orang tengah kepada pengguna lain dan sebagai bilboard berjalan ...kos itulah dijadikan komisen atau pendapatan kepada ahli network marketing..

BAGAIMANA MAHU TAHU SAMA ADA BISNES KITA SEBENARNYA UNTUNG ATAU RUGI


1. Salah satu kesilapan feveret kami sepanjang zaman bisnes adalah tidak invest masa belajar CPS – cost per sale.

Apakah kos sebenar setiap jualan kami selepas kami ambil kira segala kos tersembunyi seperti Overhead dan Advertising?

2. Dua tahun pertama kami jalankan bisnes, memanglah kami main item margin paling nipis. Tapi, duit dalam kantung tidak berkembang mana.

Ada bulan kami susah nak pusing modal. Ada masa jualan tinggi dan ada masa jualan rendah – ini normal.

Dan kami tahu, kalian juga berdepan situasi serupa.

3. Ini kisah Siti, anak dara yang jual instant shawl.

Siti ada 5000 friends FB yang setia menjawab setiap sapaan good morning dan good night beliau.

Siti tidak menggunakan Paid Advertising seperti FB Ads. Beliau hanya guna profile FB, FB group dan WA group untuk menjual Instant Shawl.

4. Mengikut rekod, secara purata Siti menjual 100 helai Instant Shawl setiap bulan pada harga RM25/pc. Jualan Siti agak konsisten.

Dengan modal RM15/pc dan harga jual RM25/pc, Siti menjangkakan beliau untung RM1k sebulan.

Jika beliau duplikasi apa yang beliau lakukan mungkin boleh untung RM2k/bulan. Wow! Kalau triplikasi? Lol.

5. Siti menjalankan bisnes di rumah sahaja, dan kos overhead yang ditanggung beliau hanyalah topup telefon RM30, Internet RM100, gaji Siti RM1k.

6. Sekarang, mari kita kira, betulkah Siti untung RM1k setiap bulan? Kita susun semula semua info yang ada.

a. Overhead = RM1000 + RM100 + RM30 = RM1130
b. Advertising = RM 0
c. Unit jualan = 100pcs
d. Jangkaan untung = RM10 x 100pcs = RM1000

7. Selepas 2 tahun berniaga, duit dalam bank Siti tidak bertambah. Pusing-pusing dan habis leburkan semua stok pun, duitnya tidak berkembang. Cukup begitu saja, kadang-kadang sampai kosong semula akaun bank Siti. MENGAPA?

8. Kesilapan Siti dan kesilapan kami dulu, serupa. Kami tidak tahu kos sebenar setiap jualan kami.

Selepas belajar CPS, barulah kami tahu bahawa kami buat kesilapan besar.

Sekarang, mari kira kesilapan Siti. Kira kesilapan orangkan seronok. Tet.

9. CPS dikira mengikut bulan. Jadi setiap bulan, nilai CPS kita bakal berubah sebenarnya. Kerana kos advertising, kos produk dan jumlah unit terjual bertukar-tukar.

Contoh Siti adalah contoh anggaran untuk bantu kita faham. Berikut ialah formula CPS.

CPS = (Product + Overhead + Advertising) / Total Unit Sold

10. Sekiranya nilai CPS yang kita peroleh lebih KECIL daripada harga jualan yang kita tetapkan, maka kita UNTUNG. Sekirannya nilai CPS yang kita peroleh lebih BESAR daripada harga jualan yang kita tetapkan, maka kita RUGI!

Sekarang kita kira, Siti untung atau rugi?

10. Untuk kes Siti,

CPS = [ (100 x RM15) + (RM1130) + (RM 0) ] / 100
CPS = RM26.3
CPS > Harga Jual!

REALITINYA, bagi setiap Instant Shawl yang Siti jual, beliau rugi RM1.30.

Kalau 100 helai? RM130.
Kalau 1000 helai RM1300.
Kalau 2 tahun? RM3120!

Patutlah duit dalam kantung tidak membesar, rupanya duit disedut keluar oleh bisnes sendiri. Ini realiti yang ramai usahawan tidak mahu pandang.

11. Itu jika nilai CPS ialah RM26.3. Jika nilai CPS beliau RM35? Bukan ke beliau RUGI RM1000 setiap kali jual 100 helai?

12. Itu anggaran asas dan kasar.. Sekarang bayangkan jika:

Siti ada kedai, kedai pasang air-cond, ada bil api air.
Siti ada 1 staff bergaji RM1000.
Siti guna paid advertising FB Ads berharga RM1000 sebulan pada waktu ini.

Ekonomi teruk dan Siti tidak dapat
maintain unit jualan seperti biasanya.
Siti gatal tangan nak cuba jual item baru yang lain kerana nampak barang itu sedang IN TREND.

Siti sibuk nak masuk kelas sana sini kerana yang disangkanya tak cukup semangat untuk berbisnes dalam dunia bisnes yang susah.

13. Siti dapat belajar mengurangkan keputusan BODOH dalam bisnesnya dengan belajar CPS. Dalam ebook CPS yang saya baca tu, pembaca diajar untuk kira CPS bagi 1 item, dan CPS jika kita jual lebih dari 1 item. Juga, disarankan cara untuk mengatasi masalah bocor ini.

14. Saya belajar ilmu ini daripada Tuan Izwan Wahab. Ebook CPS beliau boleh dibeli di sini : http://notabisnes.net/cps/

15. Beliau tidak upah saya apa-apa melainkan saya rasa sangat penting ilmu ini jadi banyak usahawan patut
invest duit belajar ilmu ini. Daripada pergi kelas yang entah apa-apa, upsell
lebih. Tet .
Lagipun, jika keliru kira nanti, boleh e-mel tuan Izwan minta pandangan. Kan, bagus?

16. Masa ekonomi buruk ini, sudahlah kau bodoh CPS, kau ikut orang buang harga sebab kau rasa tak boleh buat apa… sebab semua orang turunkan harga.

17. Dalam buku Zappos, Tony Hsieh pesan, “Table selection is the most important decision you can make. Its okay to switch tables if you discover its too hard to win at your table. If there’s too many competitors (some irrational and inexperienced), even if you’re the best its a lot harder to win”.

18. Sebab itulah, bila kau faham CPS ni, kau boleh evaluate balik semua gerak kerja bisnes kau baik-baik.
Tidak semestinya orang jual tudung A, kau kena jual tudung A. Tahu di meja mana kau boleh MENANG. Menang sikit takpe, tapi pastikan kau confirm menang.

19. Barulah style habis kau nak cakap, kita makan untung bilis sen-sen je. Tapi dalam situasi kau memang tahu apa kau cakap. Bukan setakat cakap sebab nak nampak cool .. walaupun
overhead pun tak tahu, kah!

20. Akhir kata, belajarlah membina bisnes, selepas dah beberapa ketika kau belajar jual barang.

KISAH SITI KIRA KOS BISNES (CPS)


Ini sambungan kisah Siti kira CPS yang viral di thevocket tulisan Cik Mal. Ramai juga yang PM dan tanya beberapa perkara.

Mari kita lihat bagaimana CPS bantu Siti selesaikan kemelut bisnes beliau:
------------------------------------------------

Siti kelihatan fokus di meja makan. Merenung skrin laptop yang penuh teks dan angka-angka menunjukkan cara kira kos yang betul. Khusyuk beliau menatap ebook Panduan Kira CPS daripada Siri Notabisnes.net itu.

Bukan, bukan Siti yang ini yang tengah kira CPS. Fokus!

Beliau ambil kertas kosong dan pen lalu mula mengira CPS beliau.

“Aku jual satu shawl pada harga RM 25, sebulan dapat jual 100 helai. Modal beli sehelai shawl: RM 15. Seratus helai jadilah RM 1500. Ini jatuh bawah kos production.” Siti mencatat pada kertas tersebut, Kos Produk = RM 1500.

“Kos Overhead ialah semua bil-bil, sewa dan duit keluar bulanan yang disentuh oleh produk yang dijual.” Muka Siti berkerut baca ayat di skrin laptop.

“Kalau aku berniaga ni dari rumah dan guna telefon/kereta aku, maksudnya, semua tu termasuk jugalah dalam overhead. Dan internet, phone semua. Aduh!” Riak wajah Siti semakin berkerut.

Beliau senaraikan semua bil-bil yang biasa dibayar setiap bulan. Telefon, sewa, internet, minyak kereta.

“Total kos overhead: RM 1260. Uih, tinggi juga.”

“Nasib baik aku tidak guna iklan FB ads. Hanya fokus pada friends & follower FB sahaja! Maka aku tiada kos iklan.” Siti tersenyum saja sambil mencatat pada kertas, Kos Iklan = RM 0.

“Jadi, untuk dapat CPS, tambahkan semua kos, dan bahagi jumlah tudung terjual. Hmmmmm. Mana pulak kalkulator aku ni.”

Siti memunggah beg tangan beliau lalu membuka apps kalkulator pada telefon.

“Kos Produk tambah Kos Overhead tambah Kos Iklan, RM 1500 + RM 1260 + RM 0, dapat RM 2760.” Siti catat angka tersebut pada kertas.

“RM 2760 bahagi seratus, hmmm.” Siti menekan-nekan butang kalkulator. Padahal congak pun boleh: RM 27.60.

“RM 27.60 …. ini Kos Jual sehelai tudung aku …”

Siti masih tak perasan. Bab ini memang ramai yang ‘lag’ sedikit. Biasa 5 saat baru akan tersedar signifikannya angka ini.

5…. 4…. 3…. 2…. 1….

“Eh, Kos aku RM 27, aku jual RM 25… aku rugi!!!”

Siti seperti tidak percaya. Mata beliau pantas menyemak semua angka-angka yang ditulis. Otak beliau laju mencongak mencari mana-mana bahagian yang tersalah kira.

Namun hampa.

Siti bangun dari kerusi menuju ke dapur. Melihat sinki yang baru sahaja kosong bersih hasil sesi cuci pinggan sebelum ini. Beliau ambil cawan dan minum air kosong sejuk dari dalam peti sejuk.

Cuba menenangkan jiwa yang bergelodak marah. Geram pun ada. Geram dengan kebodohan diri sendiri, tak nampak perkara semudah ini.

Perlahan-lahan beliau kembali ke meja makan.

Duduk atas kerusi, hirup lagi sedikit air kosong sejuk tadi. Renung skrin laptop yang nampak seperti semakin malap. Semalap masa depan bisnes kecil-kecilan beliau.

“APA YANG PATUT AKU BUAT SEKARANG”

Besar-besar beliau tulis ayat tersebut atas kertas tadi.

Buntu.

Beliau skrol paparan laptop, perasan yang penulis panduan tersebut sedia terima sebarang pertanyaan. Laju sahaja Siti buka facebook, search nama “Izwan Wahab” dan send message seperti berikut:

Siti: “Salam tuan. Saya jual shawl. Saya baru lepas kira CPS. Harga Jual saya lebih rendah daripada CPS. Short RM 1.60. Apa yang boleh saya buat?”

Nasib beliau baik kerana dalam masa kurang seminit dapat reply. Biasanya 24jam baru nak reply mamat tu. Mungkin kerana Siti ini ada iras-iras Nora Danish. Kah!

Izwan: “Pertama sekali: Naikkan harga kepada CPS + Margin yang kita mahu. Berapa Margin yang cikpuan nak?”

Siti: “Err, margin tu apa?”

Izwan: “Margin = berapa ‘untung’ yang cikpuan mahu untuk setiap shawl.”

Siti: “Oh, katakan saya mahu RM 10.”

Izwan: “Jadinya, harga jual yang patut cikpuan pakai adalah CPS + RM 10. Berapa CPS cikpuan?”

Siti: “CPS = RM 27.60, jadi harga jual sepatutnya: RM 37.60 lah?”

Izwan: “Ya betul. Tepat sekali~”

Siti: “Mahalnya tuan. Biasanya orang lain jual RM 25 sahaja. Macamana mereka boleh jual pada harga itu?”

Izwan: “Kemungkinan besar sebab CPS mereka lebih kecil daripada RM 25 lah. Sebabnya: mereka mampu jual lebih banyak unit berbanding cikpuan. Mungkin mereka jual 1000 unit. Katakan cikpuan dapat jual 1000 unit pada harga RM 25, berapa CPS cikpuan. Cuba kira”

Siti pun buat kira-kira baru. 1000 shawl maka Kos Produk = RM 15 x 1000 = RM 15000… Terkejut Siti. Banyaknya! Kos lain beliau biarkan sama. Hasilnya, kiraan CPS baru:

= ( RM 15000 + RM 1260 + 0 ) / 1000
= 16260 / 1000
= RM 16.26
~ RM 16.30

Siti: “Wah, CPS terbaru adalah RM 16.30 tuan!”

Izwan: “Yezza~. Sebab itulah mereka mampu jual pada harga tersebut. TAPI”

Lama Izwan terhenti pada TAPI di atas. Suspens Siti di buatnya.

Izwan: “TAPI, biasanya apabila unit terjual meningkat, kos overhead dan kos iklan pasti meningkat juga. Maka kena perhatikan dua kos tersebut betul-betul. Jangan sampai terlalu tinggi”

Siti: “Oh, mengapa pula jadi tinggi tuan?”

Izwan: “Sebabnya, kita perlukan pengiklanan barulah ramai orang akan beli produk kita. Maka kita sudah keluarkan Kos Iklan. Kita juga perlu tambah pekerja untuk uruskan 1000 tempahan tersebut. Takkan larat nak buat seorang diri!”

“Betul juga,” fikir Siti.

Izwan: “Dan ada satu perkara lagi yang biasa orang bisnes tidak masukkan dalam kiraan overhead. Satu perkara yang sangat-sangat penting!”

Izwan: “Iaitu…”

Lama lagi Izwan terhenti di situ. Sekali lagi Siti jadi suspens. Apa pulalah perkara tersebut. “Janganlah terkena pada aku pula!” Fikir Siti.

Izwan: “… Gaji Diri Sendiri”

Siti: “…. Aduh, memang saya tak masukkan gaji sendiri tuan. T___T. Ingatkan tak perlu ambil gaji lagi. Orang kata mula bisnes ni nak kena ikat perut.”

Izwan: “Walaupun kita tidak ambil lagi gaji tersebut, kita tetap perlu masukkan dalam pengiraan CPS. Barulah kita dapat kadar CPS yang betul untuk kita survive buat bisnes tersebut.”

Jari Siti menari-nari di atas papan kekunci. Tetapi tiada perkataan yang muncul di skrin FB Messenger tersebut. Tidak tahu mahu tulis apa.

Izwan: “Letak dahulu jumlah gaji yang kita mahukan. Letak dahulu overhead yang kita mahukan. Jumlah pekerja dan sebagainya. Sewa kedai dan sebagainya. Walaupun kita belum lagi ada semua tu.”

Izwan: “Jual dan bertindak sepertimana kita sudah ada semua tu. Jika hasil jualan tidak mampu bayar kos-kos ‘impian’ kita itu, kita perlu berhutang dahulu.”

Siti: “Saya tak faham, maksud tuan, masukkan dalam kos tetapi tak payah bayar? Macamana tu?”

Izwan: “Betul. Masukkan dalam pengiraan kos. Contohnya gaji sendiri. Masukkan dalam kos overhead. Jika jualan tak mampu tampung, atau kita nak pusing duit jualan jadi modal yang lebih besar, kita tulis dalam akaun yang bisnes tersebut berhutang gaji kita. Sampai masa nanti, bisnes kita perlu bayar semula gaji yang dihutang tersebut.”

Siti: “Oh, saya faham tuan! Maksudnya kita kira sepertimana yang kita impikan. Bayar atau tidak tu kita boleh nego-lah dengan diri kita sendiri.”

Izwan: “Tepat sekali!”

Siti tersenyum. Beliau sudah nampak jalan keluar dari kemelut ini.

Siti: “Terima kasih tuan. Saya akan kira semula CPS ‘impian’ saya dan adjust bisnes mengikut kos-kos yang sepatutnya ada untuk capai CPS ‘impian’ tersebut”

Izwan: “Sama-sama. Saya doakan bisnes kecil cikpuan maju jaya dan membesar dengan sihat.”

Siti: “Amin!”

Siti tutup skrin laptop tersebut. Ambil cawan air sejuk dan hirup sedikit. Beliau memandang ke tingkap luar dengan pandangan yang penuh harapan.

“Masih ada jalan untuk aku cuba. Nasib baik!”

Kini otak Siti lebih pantas mengira dan mencongak peluang survival bisnes dengan lebih tepat dan ‘saintifik’. Tidak lagi main agak-agak sahaja.

Monday, 14 August 2017

Promosi Top Up

Top Up RM30.00
👉 Free 1GB
👉 kredit RM30.00
👉 tempoh sah 30 hari

Top Up RM50.00
👉 Free 2GB
👉 kredit RM50.00 + free kredit RM10.00
👉 tempoh sah 30 hari
👉 PA insurans RM50,000.00

Top Up RM100.00
👉 Free 2GB
👉 kredit RM100.00
👉 tempoh sah 30 hari
👉 PA insurans RM50,000.00

Pelan Data - Langganan
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
👉 1.5GB ( RM28.00 )
👉 tempoh 30 hari.
👉 cara melanggan- sms taip 1.5G htr ke 2222
👉 cara tambah Langganan- sms taip 1.5G ADD htr ke 2222
👉 cara cek baki data- sms taip 1.5G STATUS htr ke 2222
👉 cara stop Langganan- sms taip 1.5G STOP htr ke 2222

👉 3GB ( RM50.00 )
👉 tempoh 30 hari.
👉 cara melanggan- sms taip 3G htr ke 2222
👉 cara tambah Langganan- sms taip 3G ADD htr ke 2222
👉 cara cek baki data- sms taip 3G STATUS htr ke 2222
👉 cara stop Langganan- sms taip 3G STOP htr ke 2222

Pelan Data - Top Up
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*top up RM60.00 sekaligus.*
👉 4GB data Internet.
👉 100 Minit call ( On Net ) dlm rangkaian.
👉 tempoh sah 30 hari.
👉 kredit rm60.00 dipotong.

*top up RM120.00 sekaligus.*
👉 10GB data internet.
👉 200 Minit call ( All Net ) semua rangkaian.
👉 tempoh sah 30 hari.
👉 kredit rm120.00 dipotong.

PEMBERITAHUAN

Berkuatkuasa pada 1hb September 2017, semua pembayaran offline untuk pembelian kredit wallet TONE GROUP APP perlu dibuat kepada

TONE EXCEL INTERNATIONAL SDN BHD CIMB 8008567128

Pembayaran melalui RHB atau AmBank untuk pembelian kredit wallet TONE GROUP APP adalah tidak sah.

Wednesday, 9 August 2017

BISNES INI BISNES KITA

Jika anda rasa panjang TAK PERLU baca TAPI jika anda rasa yg ni ilmu... Bacalah dgn hati anda yg luhur.

Saya selalu ingatkan downlines saya, BISNES INI BISNES KITA.. Bukan bisnes uplines.. Bukan bisnes downlines.. Bukan bisnes sidelines..

Tapi, BISNES KITA..

Kita bertanggungjawab sepenuhnya ke atas bisnes kita.. Kita bertanggungjawab sepenuhnya ke atas impian kita.. Ke atas matlamat hidup kita..

Apa yang kita buat semua manfaat tu adalah untuk kita..
Tanpa kita, uplines masih boleh survive.. Uplines masih boleh mencari 10 orang untuk mereka bantu sampai berjaya.. .

Uplines boleh cari lagi 100 orang yang sama macam kita, atau lebih baik daripada kita..

Tapi kalau kita sendiri tak ambil serious akan bisnes kita, siapa sebenarnya yang rugi? Kita atau uplines?

Uplines boleh teruskan perjalanan beliau tanpa kita.. Tanpa terefek sedikit pun..

Tapi impian kita? Peluang kita? Cita cita kita?

Peluang dalam TONEPLUS bukan calang-calang.. Tidak mungkin boleh dapat di tempat lain..

Andai kita tak buat sungguh2, kita buat main-main.. Kita tak ambil serious dengan bisnes kita, macam mana kalau lepas lepas ni kita dah takde peluang dah nak grab kejayaan dalam Tone PLUS?

Nak tangguh lagi?

Kita yakin bulan depan, tahun depan, momentum kita masih sama macam sekarang?

Sayang sangat2 kan?

Saya sendiri sebagai uplines kalau boleh memang nak sangat bantu semuaaa orang berjaya..

Tapi saya sendiri tak mampu nak buat apa-apa andai downlines saya sendiri pilih untuk berleka leka.. Untuk tidak bersungguh2..

Saya juga punyai impian dan matlamat.. Maka saya terpaksa jalan terus.. Saya tak dapat nak tunggu tunggu dah walaupun kalau boleh saya memang nak bawa semua berjaya dengan saya..

Begitu juga dengan uplines anda..

Tiada uplines yang tak nak tengok downlines berjaya.. Kalau boleh nak bawak semua sama berjaya..

Tapi kalau asyik dok beri alasan.. Asyik tangguh2.. Uplines pun terpaksa jalan dulu..

Kalau boleh, takmau sampai kita semua terkeluar dari bulatan fokus uplines kita naa?

Biar kita semua pakat-pakat sama-sama berjaya..
Bisnes ini bisnes KITA.. Uplines itu hanya sekadar mentor ataupun tukang beri semangat je untuk kita..

Yang menentukan 95% daripada kejayaan kita ialah, DIRI KITA SENDIRI 😊

Dhaniel
Pengguna dan pengedar sim Tone Plus

Tuesday, 8 August 2017

Mengapa Mesti Simkad Toneplus?

Jaminan 100% LEBIH JIMAT & LEBIH MANFAAT.

Satu-satunya Simkad Prabayar yang memberikan 12 KELEBIHAN paling hebat yang tiada pada telco yang anda pakai sekarang.

1 Apabila anda mendaftar, anda akan diberikan sekeping simkad TonePlus.

2 Simkad TonePlus anda telah disediakan kredit PERCUMA sebanyak RM30, 168 data PERCUMA, 70 points mata ganjaran dan cashback 30 sen dikembalikan.

3 Anda sendiri topup akan dibayar kembali sebanyak 1 % -7.5%

4 PERCUMA PA ETIQA TAKAFUL bernilai RM50,000 jika anda topup sehingga RM50.00 sebulan.

5 Setiap kali anda topup, anda akan diberi MATA GANJARAN/POINTS.

Contoh:Topup RM30 dapat 70 points Topup RM50 dapat 120 points

Mata ganjaran ini anda boleh tebus dengan tiket penerbangan Air Asia.

6 Sebagai ahli, anda berhak dapat

DISKAUN 30% jika anda menginap di TUNE HOTEL seluruh dunia.

7 Anda juga berpeluang untuk mendapat CABUTAN BERTUAH mingguan, bulanan dan tahunan.

8 INSENTIF percutian hebat ke luar negara.

9 Pinjaman BIASISWA, PERUBATAN & PENDIDIKAN disediakan untuk anda.

10 Pendapatan anda semasa menggunakan simkad TonePIus juga boleh DI WARISI.

11 Peluang untuk menjana pendapatar PASIF seumur hidup.

12 Anda juga akan menerima gaji harian apabila mendaftar keluarga atau rakan anda, komisen bulanan juga bonus tahunan.

Sa'Arani Matt
Pengguna Simkad Tone Plus
ExellentGroup
0125451454 

Monday, 7 August 2017

CARA REDEEM POINT UTK TIKET AIRASIA PERCUMA

*(A) DAFTAR DI BIGPOINT*
1) daftar dulu di www.airasiabig.com
2) klik menu/butang SIGN UP NOW !
3) Pilih "No" utk soalan "Have an AirAsia membership ID?
4) klik Submit
5) Isi borang dgn lengkap. gunakan emel yg aktif.
password hendaklah gabungan huruf kecil dan besar + nombor
6) setelah daftar, login ke emel anda dan klik link berwarna merah/biru utk tujuan verify.
7) jika tak ada dlm inbox... cek di bhg spam.
8) selepas verify, login semula di airasiabig.com dan no id big point akan anda perolehi disana.

*(B) DAFTAR DI SHOP TUNETALK:*
1) Layari shop.tunetalk.com
2) Klik register di sebelah atas kanan.
3) Isi borang dgn lengkap dan submit

*C) CARA PINDAH POINT DARI HP*
1) Layari shop.tunetalk.com
2) Klik Sign In di sebelah atas kanan
3) Klik menu Redemption
4) Pada show me, pilih AirAsia BIG Points
5) Klik bulatan pada 3000 BIG Points
6) Klik butang Redeem Now
7) Masukkan No IC dan pword selfcare.tunetalk anda pada borang yg terpapar
8) Pada Redeem with, pilih no tel anda yg mempunyai lebih 3000 point
9) Klik butang proceed
10) Anda mesti ada 3000 point minima di HP anda
11) pindah ambil masa 24jam

*CARA BOOKING TIKET AirAsia:*
1) Login di airasiabig.com
2) Pastikan Big Points suda ada nilai
3) Klik butang Redeem Flight Now
4) Anda suda boleh booking tiket sekarang
5) airport tax perlu dibayar menggunakan TUNAI melalui kredit kad atau online banking semasa booking tiket..
*DINASIHATKAN ANDA GUNA POINT SEMASA ADA PROMOSI AIRASIA. SEMOGA BERJAYA*

SIAPAKAH JUTAWAN TONE GROUP YANG BARU?

Bagi tahun 2017, pihak pengurusan dengan sukacitanya mengumumkan peraduan berikut
Siapakah yang akan menjadi Jutawan Tone Group yang baru?
Hadiah peraduan adalah seperti berikut:

PertamaRM 1,000,000.00
KeduaRM 100,000.00
KetigaRM 10,000.00
5x SaguhatiRM 3,000.00

Tempoh peraduan: 22hb Disember 2016 sehingga 31hb Disember 2017

Terma & Syarat:
Ahli yang menaja 2 orang pengaktifan ahli baru, akan layak menerima 1 kelayakan untuk peraduan ini.
Setiap Pengaktifan rakan penajaan (downline) perlu melakukan tambah nilai kedua minima RM30 dalam tempoh 30 hari dari tarikh pendaftaran.

Jumlah tambah nilai semasa pengaktifan SIM Kad dikira sebagai tambah nilai pertama.
Untuk layak mendapat hadiah, setiap peserta perlu membuat tambah nilai minima RM300 dan menggunakan nilai minima RM300 dalam tempoh peraduan. Ahli boleh menyemak penggunaan kredit mereka melalui Tune Talk Selfcare.

Istimewa untuk aplikasi Tone Group: Setiap pengaktifan ahli baru melalui aplikasi layak untuk mendapat 1 kelayakan dari 22hb Disember 2016 sehingga 31 hb March 2017 30 Jun 2017 tertakluk kepada rakan penajaan (Downline) melakukan minima top up kedua RM30 dalam tempoh 30 hari dari tarikh pendaftaran. Dari tarikh 1 hb Julai dan berikutnya, kelayakan tersebut akan bertukar kepada kelayakan asal yang mana 2 orang pengaktifan ahli baru, menerima 1 kelayakan.

Penaja (Upline) perlu kekal aktif sepanjang tempoh peraduan. SIM kad berstatus ‘grace period’ atau tamat tempoh akan terbatal.

Peraduan ini berlangsung serentak untuk Tone Excel & Tone Plus dan dibuka untuk semua ahli tanpa mengira bangsa atau warganegara.
Cabutan berlangsung serentak Tone Excel & Tone Plus.
Jika atas apa-apa sebab, pemenang yang terpilih tidak layak, hadiah wang tunai tersebut akan dibawa ke tahun yang berikutnya.

Top up atau tambah nilai didefinasikan sebagai kredit yang berjaya diproses ke setiap nombor telefon individu ahli seperti didaftarkan didalam TGMMS dan sistem Tune Talk.
Semua terma dan syarat biasa dikenakan.

Pihak pengurusan berhak untuk menukar terma dan syarat kempen tanpa notis sepanjang tempoh kempen dijalankan.
Keputusan dari pihak pengurusan adalah muktamad dan sebarang rayuan tidak akan dilayan.

Sunday, 6 August 2017

ILMU PROSPECTING

Tiga Jenis Prospek:
1⃣ Hot Prospek
2⃣ Warm Prospek
3⃣ Cool Prospek

🔥HOT PROSPEK
Terdiri dari ahli keluarga serta kawan paling rapat. Dlm 10-15 org sahaja!!!

🔥WARM PROSPEK
Terdiri dari kawan2,jiran tetangga,rakan sekerja dan antara kenal atau xkenal. Dalam 50-200 org shj.

🔥COOL PROSPEK
Orang awam seluruhnya dan jumlahnya INFINITI!!

Ramai orang gagal kerana memilih HOT PROSPEK sahaja yg mana bilangannya serta potensinya terhad!!

Ramai pula yang memilih WARM PROSPEK dan gagal juga kerana golongan ni tahu latar belakang kita dan biasanya memberi tamparan negetif seperti :
"kau buat dulu le, dah kaya baru aku join..."
"jangan temberang le....ko pun xde ape2 lagi....." dan sebagainya...

Kalu anda memilih COOL PROSPEK maka anda adalah orang yang bijak kerana:
-ada banyak potensi seperti usahawan, doktor, lawyer, salesman dll...dan yg paling penting mereka menghormati anda kerana belum kenal@rapat sepenuhnya!
Flyers/fb/tweeter/whatsapp/wechat adalah cara terbaik untuk menarik golongan ni....

📌*tips cara nak handle WARM PROSPEK...
Gunakan 3rd party (pihak ke3) iaitu LEADER kita untuk buat table talk n closing bagi pihak kita...( time ni kena perhatikan n belajar macam ne leader kita buat tabletalk n closing_ lps ni kena buat sendiri) ini kerana :
-kawan kita lebih respek orang luar banding kita
-leader kita ade power pasal cukup ilmu & terbukti ada income....

WARM PROSPEK biasanya akan cari kita sendiri apabila kita dah berjaya...seorang demi seorang...tak rugi pun....SAY NO SAY NEXT!!

Anda Kaya dan Berjaya!!!

Ahmad Junaidi Bin Abdul Latif
Group Admin Excellent
Seremban, Negeri Sembilan

Thursday, 3 August 2017

Petua untik membuat sales Tone Plus

Disini saya kongsikan teknik yang saya buat.

Buat appointment, jumpa propek, dan buat presentation.

Apa info yang perlu diterangkan semasa jumpa prospek.
1) Cerita tentang harga simkad, berada kredit ada, berapa data ada, topup dimana.
2) Cerita tentang 4,13 dan R-2Up
3) Cerita tentang insuran.
Itu sahaja. Saya ulang , ITU SAHAJA.

Kejayaan dalam buat closing adalah:
info-5% + komunikasi 95%.

Komunikasi adalah:
Cara kita bercerita,
Semangat kita bercerita,
Kesungguhan kita bercerita,
Kejujuran kita bercerita,
Keazaman kita untuk berjaya.
Tingginya harapan kita supaya mereka dapat tolong atau bersama kita untuk berjaya.

Menggunakan teknik ini rate closing hampir 100%.
Selamat mencuba.

Terma Kasih
Sa'Arani Matt
Excellentgroup
0125451454

BISNES INI BISNES KITA

Jika anda rasa panjang TAK PERLU baca TAPI jika anda rasa yg ni ilmu... Bacalah dgn hati anda yg luhur.

Saya selalu ingatkan downlines saya, BISNES INI BISNES KITA.. Bukan bisnes uplines.. Bukan bisnes downlines.. Bukan bisnes sidelines..

Tapi, BISNES KITA..

Kita bertanggungjawab sepenuhnya ke atas bisnes kita.. Kita bertanggungjawab sepenuhnya ke atas impian kita.. Ke atas matlamat hidup kita..

Apa yang kita buat semua manfaat tu adalah untuk kita..
Tanpa kita, uplines masih boleh survive.. Uplines masih boleh mencari 10 orang untuk mereka bantu sampai berjaya.. .

Uplines boleh cari lagi 100 orang yang sama macam kita, atau lebih baik daripada kita..

Tapi kalau kita sendiri tak ambil serious akan bisnes kita, siapa sebenarnya yang rugi? Kita atau uplines?

Uplines boleh teruskan perjalanan beliau tanpa kita.. Tanpa terefek sedikit pun..

Tapi impian kita? Peluang kita? Cita cita kita?

Peluang dalam TONEPLUS bukan calang-calang.. Tidak mungkin boleh dapat di tempat lain..

Andai kita tak buat sungguh2, kita buat main-main.. Kita tak ambil serious dengan bisnes kita, macam mana kalau lepas lepas ni kita dah takde peluang dah nak grab kejayaan dalam Tone PLUS?

Nak tangguh lagi?

Kita yakin bulan depan, tahun depan, momentum kita masih sama macam sekarang?

Sayang sangat2 kan?

Saya sendiri sebagai uplines kalau boleh memang nak sangat bantu semuaaa orang berjaya..

Tapi saya sendiri tak mampu nak buat apa-apa andai downlines saya sendiri pilih untuk berleka leka.. Untuk tidak bersungguh2..

Saya juga punyai impian dan matlamat.. Maka saya terpaksa jalan terus.. Saya tak dapat nak tunggu tunggu dah walaupun kalau boleh saya memang nak bawa semua berjaya dengan saya..

Begitu juga dengan uplines anda..

Tiada uplines yang tak nak tengok downlines berjaya.. Kalau boleh nak bawak semua sama berjaya..

Tapi kalau asyik dok beri alasan.. Asyik tangguh2.. Uplines pun terpaksa jalan dulu..

Kalau boleh, takmau sampai kita semua terkeluar dari bulatan fokus uplines kita naa?

Biar kita semua pakat-pakat sama-sama berjaya..
Bisnes ini bisnes KITA.. Uplines itu hanya sekadar mentor ataupun tukang beri semangat je untuk kita..

Yang menentukan 95% daripada kejayaan kita ialah, DIRI KITA SENDIRI 😊

Sa'Arani Matt
Pengguna dan pengedar sim Tone Plus
0125451454